Co by byla Nike bez technologie Air? Kde by dnes byl adidas, kdyby před pár lety nezboural hranice komfortu s odpružením Boost? Dnes již má každá značka vyrábějící tenisky, ať už běžecké, basketbalové, nebo vycházkové, své go-to technologie, které jsou s jejich populárními modely neodmyslitelně spjaty. Asics tu svou pojmenoval GEL, Vans zase ComfyCush a New Balance Abzorb. Každá z technologií je jiná, všechny ale mají stejný cíl – maximální pohodlí. Občas ale vývojáři přijdou (ve snaze být zase o krok před konkurencí) s nápadem, který dnes stojí za inspirací tohoto blogu. Totiž s technologiemi, které neuspěly a většina sneakerheads na ně zanedlouho rychle zapomněla.
adidas SpringBlade (2013)
adidas přišel s průlomovou technologií Springblade v roce 2013. Tenisky nahrazovaly mezipodešev a podrážku zbrusu novým vynálezem. Svršek tenisek totiž přímo navazoval na 16 čepelí z vysoce kvalitního polymeru, který ani náznakem nedbal na dlouho zaběhnuté tradiční pěnové mezipodešve. Tenisky s odpružením SpringBlade měly fungovat jako pružiny, které se každým krokem stlačí a poté vymrští. Stejně jako u jiných běžeckých modelů, i tato technologie měla dodat běžcům maximální možné odpružení (odraz) na každém kroku.

Tenisky SpringBlade ale ve výsledku doplatily jak na zvláštní vzhled, tak na fakt, že odpružení nedostálo očekáváním a navíc patřilo k těm těžším na trhu. Technologie se navíc rychle opotřebovávala a jediné co se na teniskách vlastně povedlo byl svršek. Docela dobrý na tenisky, které se soustředily na spodek, že? Dnes se tenisky prakticky nedají sehnat, adidas jejich výrobu totiž velmi rychle ukončil.
Nike Joyride (2019)
V roce 2019 představila firma Nike svou nejnovější technologii. Jednalo se o odpružení Joyride, které spočívalo v tisících malých pěnových kuličkách zabalených v gumových váčcích napříč mezipodešví. Nike se chlubilo schopností odpružení tlumit nárazy, prý bylo lepší o 14 % ve srovnání s jejich nejpopulárnějšími běžeckými siluetami. Po relativně velké reklamní kampani a uvedení do prodeje se ale postupem času dostaly téměř všechny modely s touto technologií do výprodeje a od té doby nebylo po technologii ani slechu.

‘White Bright Mango Racer Blue’



Hlavním důvodem neúspěchu byla reakce běžců, jejichž očekávání nedokázala technologie naplnit. Modely Joyride byly pro někoho moc měkké, pro někoho zase ne tak pohodlné jako populární pěna EVA. Problémem bylo také to, že boty byly naprosto promokavé a pokud promokly, voda zůstala ve váčcích mezi jednotlivými kuličkami a prakticky nešla dostat ven. V neposlední řadě se na Nike snesla kritika také za neekologičnost technologie. Tenisky se totiž řadě běžců roztrhly, což vyústilo vysypáním tisíců plastových kuliček do přírody.
Puma Xetic (2020)
Německá Puma představila odpružení Xetic spolu s novým modelem Calibrate Runner v srpnu 2020. Technologie sice na první pohled vypadá jako z 3D tiskárny, ve skutečnosti je ale kombinací mechanického tlumení a pěny. Firma se spolu s technologickým institutem MIT snažila najít nejlepší možné odpružení pro jakoukoliv aktivitu. Do výzkumu byla zapojena řada běžců a zkoumána byla také například místa, na která nohy vyvíjejí největší tlak.



Stejně jako mnoho neúspěšných technologií, také Xetic nezvládl dostát slíbeným výsledkům. Nelze říct, že technologie byla úplným fiaskem (jako třeba SpringBlade), nicméně Puma se od ní odklonila velmi rychle a model Calibrate Runner upadl v zapomnění.
Reebok ZigTech (2010)
ZigTech je technologie vyvinuta firmou Reebok, která poprvé vyšla v roce 2010 na modelu ZigPulse. Ten pochopitelně znova cílil na lepší odpružení a pohodlí skryté v “zig-zag” podrážce. Šéf inovací Bill McInnis tehdy řekl, že ZigTech je bota určená pro přenos energie tak, že sportovec ji dostane zpět do přední části nohy. Odpružení mělo značně pomoci menšímu opotřebování kloubů a kostí.

ZigTech sice zaznamenal určitý úspěch po představení na trh, nicméně nemálo faktorů přispělo k tomu, že Reebok od této technologie nakonec ustoupil. Jedním z nich byl fakt, že tenisky nesplňovaly předpoklady zákazníků. Důležitou roli hrála také konkurence, zejména Nike a adidas, která v té době vyráběla v mnoha ohledech kvalitnější sportovní produkty. Investice obou firem do marketingu navíc značně převyšovaly investice Reeboku.
Converse React Juice (1993)
Devadesátá léta byla pro značku Converse složitá. Nejen, že basketbalu v té době dominovala konkurenční Nike, na vzestupu byl také adidas s mladým Kobem Bryantem a Reebok s hvězdnými Iversonem a Shaqem. V roce 1993 tak Converse přichází s revoluční technologií React Juice, kterou reaguje na rychlý vývoj u konkurence. Jak název napovídá, tenisky s technologií React Juice měly okolo kotníku a pod oblastí paty zvláštní želatinu, která měla sportovcům dodat lepší ochranu a pohodlí.


Tenisky představil hráč Charlotte Hornets Larry Johnson v reklamě, ve které hraje svou babičku “Grandmama”. Ta se po vyzkoušení jeho tenisek změní v nejlepší hráčku na palubovce, a to se mělo stát všem, kteří si tenisky zakoupili. Technologie ale neuspěla hlavně kvůli slabé inovaci. Zatímco Nike své tenisky odlehčovala a dělala je lépe odpružené, Converse se na téměř deset let zasekla na React Juice, který ale zazářil jen krátce po vydání.
Pokud tě tyhle blogy o technologiích používaných na teniskách, historii sneakers a streetwear trendech baví, mrkni na další blogy na https://blog.sneakergallery.cz/.