Kde se vzal hype kolem New Balance?

New Balance zastává v dnešní sneaker kultuře unikátní místo, kdy jej milují lidé ať už z pragmatických důvodů jako jsou kvalita nebo minimalistický vzhled, tak i těch estetických. A s tím, čím vším si tato americká legenda prošla, si zaslouží i hype, který NB v současnosti obklopuje. Jak ale značka vznikla a co ji dovedlo až do současnosti? O tom budou řádky níže. Jdeme na to.

Začátky New Balance

Možná to bude znít neuvěřitelně, ale New Balance je tu s námi už od roku 1906, tedy letos slaví své 116. narozeniny. Avšak není to tak, že by se dalo jít jen tak podívat někam na archiv stránky a najít jaké tenisky na svém prvopočátku vyráběli. Původně totiž vyráběli různé doplňky jako podpory klenby nebo jiné vložky do bot, které měly vylepšovat chůzi, a proto název New Balance. Zajímavostí je, že zakladatel značky William Riley zdůvodňoval používání vložek do bot slepičím chodidlem, a tím jak jim jejich vysoká klenba a opora na třech bodech dodává perfektní balanc. Proslýchá se, že nechával slepičí chodidlo i na svém kancelářském stole a tento geniální nápad ho napadl v pobočce nejmenovaného kentuckého podniku se smaženými kuřaty, haha.

V roce 1933 se do firmy přidává jako partner Arthur Hall a společně vymýšlí inovaci, takzvaný pedografický box, sestávající ze dvou trasovacích papírů, určených k měření a obkreslení zákazníkova chodidla. Tyto výkresy následně zákazník zaslal poštou do továrny, kde se podle nich uzpůsobil tvar boty. S první běžeckou teniskou přišla firma v 30. letech a Riley si byl její konstrukcí z klokaní kůže (ano, čteš správně) tak jistý, že nabízel záruku vrácení peněz na celou, dnes absurdní, sedmi dolarovou cenovku.

V roce 1956 New Balance koupili Eleanor (Hallova dcera) a Paul Kidd, kteří následně v roce 1960 přišli s první moderní New Balance běžeckou teniskou zvanou “Trackster”, která jako první na světě měla vlnkovanou podrážkou a zároveň se prodávala v nejen klasických velikostech, ale i různých šířkách, což je specialita, na které si New Balance zakládá dodnes, přičemž nejužší velikost je 2E a nejširší 6E aka „No Bullshit číslování“, které nemá žádné jednoduché vysvětlení. Z pravidla bych řekl, že čím vyšší číslovka, tím vyspělejší a technologiemi nabušenější model.

A kdy tedy nastal onen boom?

New Balance, jak jej známe dnes, vznikl až v roce 1972, kdy společnost koupil Jim Davis, který dnes stále hrdě dohlíží na výrobu v americké oblasti New England a britském Flimby. 

První, co nechal udělat bylo nové, dnes již ikonické “N” logo. Model Trackster se dočkal své třetí verze, ale na cestě byla nová běžecká ikona. V roce 1976 vyšel nylonový model 320. Ten se svým high-tech provedením udělal tak velký dojem na běžeckou komunitu, že byl časopisem Runner’s World zvolen nejlepší běžeckou teniskou roku 1976. Velké wow. Zájem o New Balance byl obrovský a netrvalo dlouho a firma vyráběl 500 párů denně. V 80. letech pak NB zaujal nový směr modelem 620, který jako první prolomil cenovku padesáti dolarů a pozici prémiového výrobce obuvi následně NB potvrdil v roce 1992 s releasem modelu 990, jehož cena začínala na mytických sto dolarech. Běžci, ale chtěli to nejlepší, nekoukali na cenu, takže prodeje dále jen stoupaly. 

New Balance 355 a 320

Kvalitní prasečí kůže, meshový svršek a technologie Motion Control a ENCAP zajistily modelu 990 úspěch, o kterém se Davisovi ani nesnilo. Brzy se proto rozhodl nové technologie a designy přenést i na klasickou pětkovou řadu modelů jako 574, 576 a 577, které dostaly New Balance až do pozice, kdy mohl začít s globální distribucí.

New Balance 574

“Endorsed by No One”

Překládat něco z angličtiny do češtiny je pain, takže bych claim volně parafrázoval jako “Podporováno nikým”. Taková byla dříve filozofie NB. A proč? No, čti. Jednou New Balance odběhnul ze světa běžeckých tenisek na basketbalové kurty s modelem 740 Jamese Worthyho, s nímž byla podepsána smlouva na bezmála milion dolarů. Nebyl to však správný krok a Davis se rozhodl, že společnost zaujme opačný postoj ke konkurenci. Ta naháněla atlety napříč sporty s nabídkami v milionech. Ne že by NB pak nespolupracoval s atlety vůbec, ale převážně byla spolupráce založena na výzkumu a vylepšování nových technologií. V průběhu let se NB ale této pozice vzdal a dnes můžeme “Nko” vidět na fotbalistech, basketbalistech, ale i v atletice, tenise nebo kriketu. Motto zůstává však nadále v kořenech brandu.

Poctivá výroba

To že si NB na nic nehraje, je také vidět na tuzemské produkci v Americe a Velké Británii, kde vyrábí své Made in USA a Made in UK řady, s důrazem na poctivou ševcovskou práci, tradici a kvalitu. Mimochodem jedná se o ty nejvyšší řady. Pokud je tedy někdy uvidíš ve své velikosti a nebude u nich napsáno „out of stock“, hned je házej do košíku.

“Nošené supermodelkami v Londýně a táty v Ohiu”

Je citát z jedné z reklam na NB, který perfektně vyjadřuje současné postavení značky na trhu. Jednak mají stále věrnou fanouškovskou základnu v podobě lidí vsázející na jistotu v podobě kvality a neutrálního vzhledu (čti šedou barvou). V současnosti se přesně díky tomuto přístupu dostal New Balance i do hledáčku fashion entuziastů, protože jejich spolupráce nejsou většinu času příliš okaté, ale zároveň si zachovávají velkou míru sofistikovanosti a nepotřebují vysvětlit každý jednotlivý detail proto, aby je člověk ocenil. Mezi další ze série reklam, která si utahují ze společenských hodnot je i reklama s podtitulkem „Proč chodit na procházku se psem, když můžeš jít běhat se psem?“.

Zdroj: New Balance

To nejzajímavější ze současné nabídky

V roce 2020 odstartoval velkou vlnu zájmu o NB Teddy Santis s jeho značkou Aimé Leon Dore. Santis společně s NB vytáhl z archivu vintage 80s model 550, jež se v době svého původního releasu nesetkal s vlnou vřelého přijetí a byl dost rychle zapomenout, ale právě jeho obskurní vzhled a vintage estetika, pro současnou módu tolik typická, z něj udělali velice žádaný kousek do každého botníku. Podobně je na tom i silueta 2002r. Na začátku minulé dekády totiž byla velkým komerčním neúspěchem NB. A dnes? Stěží se udrží retailerům na skladě.

Zde však seznam zajímavých spoluprací a siluet ani zdaleka nekončí. Dalšími z pravidelných spoluprací budící poprask, jsou například značky Bodega s jejich trilogií na modelu 997S, Joe Freshgoods zase vykouzlil parádní 992 “No Emotions Are Emotions” nebo 990V3 “Outside Clothes” a můj oblíbený Salehe Bembury zase vydal speciálně upravené 574 “Yurt” s absultně fantastickým detailem v podobě funkčí píšťalky na patě tenisky. Miluju.

New Balance x Salehe Bembury 2002r

Už tě asi nemusím přesvědčovat že jestli je nějaký brand, který má cenu v dnešní sledovat, tak je to právě New Balance. Svou autencitou a kvalitou dobývá svět. Toužíš po jednom páru? Mrkni k nám na web, nebo si přijď pár vyzkoušet k nám na prodejnu.

spot_img