Supreme – značka, kterou dnes vídáš nejen na skateboardistech, ale i celebritách, špičkových atletech a také v nespočtě článcích a videích rozebírajících jejich zajímavé a mnohdy kontroverzní kolekce s často bizarními doplňky. Až z toho člověka napadne, jak takováhle značka s celosvětovým hypem vlastně vznikne? A od toho jsem tady já a tento článek, abychom ti objasnili, co je to Supreme. Na chvíli tedy odlož svůj Supreme burner phone, pohodlně se usaď do Supreme židle, otevři si ke čtení nějaký snack v podobě Supreme Oreo nebo Supreme Skittles a užívej následující řádky.
Jak vznikla značka Supreme?
Historie Supreme začíná v roce 1994 v newyorské čtvrti SOHO. V té době nestál nájem v NYC pravou ledvinu, policie nebyla na každém rohu a také pořádně ještě nefungovaly komunikační technologie. Zkrátka New York ve své nejdivočejší podobě. V takovém prostředí právě vzkvétala mladá grime skate kultura, která s oblibou porušovala pravidla moderní doby a bourala symboly korporátu. Členem této komunity byl i mladý James Jebbia, jehož velkým vzorem byl Shawn Stussy, zakladatel další slavné streetové značky Stussy. Jamese uchvátilo, co Stussy udělal pro surf kulturu tím, že vytvořil brandu symbolizující vše, o čem surfboarding je.
A tak James pod Shawnovým mentoringem otevřel malý skatový obchod, kde prodávali jenom skejťáci a určovali, co se bude prodávat a kdo zde smí a nesmí nakupovat. Nápad se ukázal být úspěšný a z obchodu se brzy stala mekka newyorského skateboardingu.
Co je Supreme?
Název Supreme je odkazem na album Johna Coltrana “A Love Supreme” a slavné box logo pak vzniklo jako pocta moderní umělkyni Barbaře Kruger a jejímu dílu “I shop therefore I am”, což může při dnešním pojetí Supreme působit trošku ironicky, ale historicky tato myšlenka sahá až k základním hodnotám rebelství a narušování konzumní společnosti.
Světovým fenoménem přes noc?
Možná se tak ptáš, jak se z takového neesh brandu stane světový fenomén? Velkou zásluhu na tom má, možná překvapivě, Japonsko, kde v 90s byla americká streetová kultura velice populární. Není se tak čemu divit, že z dnešních čtrnácti Supreme obchodů po celém světě, hned šest jich je v Japonsku. A jelikož následně street kultura pronikla až do dnešního mainstreamu, včetně jejích nejpůvodnějších členů a s nimi i povědomí o značce jako takové (představ si hlavně jména jako Nigo – mj. zakladatel značek Bape nebo Human Made; Hiroshi Fujiwara – zakladatel Fragment Design; ASAP Mob – slavné rapové uskupení se členy jako ASAP Rocky nebo ASAP Ferg, ale také celosvětové známé celebrity jako např. Mike Tyson).
Brzy všichni chtěli oblečení a doplňky, které nosí jejich oblíbení rappeři, designéři a ostatní v současné době populární osobnosti, z nejikoničtějších kousků od Supreme se staly extrémně vzácné kousky a každý nový release se instantně vyprodal, čemuž je tak dodnes.
Asi nejznámějšími jsou Supreme produkty, právě s legendárním box logem, které je pro každý další release různými zajímavými způsoby upraveno. Od klasického box loga v různých barvách jako jsou White, Black, Plum nebo Mustard, přes neobvyklejší variace jako Olive Camo nebo Bling, až po spolupráce s ostatními brandy jako nedávno vydaná spolupráce se značkou Burberry, která se stala instantním hitem.
Mezi další ikonické Supreme produkty pak bezesporu patří trička s fotkami nebo grafikou slavných osobností, na kterých se v průběhu let objevilo spoustu slavných lidí, ať už formou oficiální spolupráce nebo jako součást designu. A jedno jestli je to Madonna, Michael Jackson, newyorský producent Rick Rubin nebo Raphael z želvy Ninja.
Ve spojení se Supreme nelze samozřejmě opomenout ani doplňky, ať už se jedná o kulichy a čepice, essential kousky do každého šatníku ve spolupráci se značkou Hanes, u Supreme neopomenutelná skateová prkna nebo ony zmiňované, crazy doplňky pro každodenní život a nemůžu zapomenout ani na oblíbené supreme ledvinky černé barvy.

Kde koupit Supreme a Supreme Air Force 1?
Samozřejmě by to nebyl článek o Supreme, kdybych opomenul zmínit ikonické teniskové spolupráce s Nike. Ať už jsou to slavné SB Dunky, Blazery nebo více neobyčejné siluety jako Air Jordan 14, Air Max 96, Foamposite až po sneakers pro každou příležitost jako jsou Air Force Supreme, které u nás najdeš v barvách White, Black a nově i Wheat.

Co ti řeknu na závěr? Supreme nikdy nedělal a nedělá své kousky za účelem být cool, ale protože je cool. Pochází od street kids a je určený zase zpátky pro street kids, ale během tohoto procesu neustále přichází s novými zajímavými nápady jak narušit konzervativní pohled na svět, užít si život a kašlat při tom na pravidla, v tom nejlepším slova smyslu.
A jestli se v tomto světonázoru vidíš i ty, určitě stojí za to se po nějakém kousku od Supreme poohlédnout, třeba u nás ve SNEAKERGALLERY.
Já při psaní tohoto článku zvládl na Supreme navnadit sám sebe, takže mě teď omluv, zavírám článek a jdu provětrat svoji kreditku.